Ev Yapımı Makarna

By Şubat 20, 2013 ,

Önceki yazılarımda gıda ve beslenme konusuna dikkat ettiğimden özellikle Hüma'nın beslenmesi ve dahası yediklerine, içtiklerine olabildiğince hassasiyet gösterdiğimden bahsetmiştim. Güvenilir Gıda Meselesi ve Güvenilir Gıda Meselsi ve AOÇ yazılarımda da beslenme ve gıda konusundaki hassasiyetlerimli daha detaylı anlatmıştım. 

Neyse efeniim, benim bu gıda konusundaki hassasiyetim sebebiyle dışarıdan alınan yiyecek miktarını oldukça düşürdük öyle ki marketten yiyecek, içecek bir şey alamaz olduk. İyi de öyle oldu.. Nereden alıyorum derseniz süt ve süt ürünlerini AOÇ, yumurtayı pazardaki Çankırı'lı teyze, sebze meyve yazın Elmadağ'da kurulan köylü pazarı ve diğer zamanlarda İpek Hanım'ın Çiftliği ve bazen semt pazarı (meyvelerin, sebzelerin üzerinde deli gibi kurt deliği filan arayarak ve epey zorlanarak). Ayrıca benim her daim doğal yiyecek içecek peşinde olduğumu bilenler özellikle annemin-babamın arkadaşları gittikleri yerlerden getiriyorlar, örneğin Karadeniz'den tereyağı, Kızılcahamam'dan yumurta, Ilgaz'dan elma, Mersin'den pekmez ve de daha kimler tarafından getirildiklerini bilmediğim (genelde babamın arkadaşlarını pek tanımadığım için) bal, bazlama, reçel, peynir, sebze, meyve vs. Annem, babam ve ben herkese söylediğimiz için köyüne filan gidenler getiriyorlar sağolsunlar. 

Neyse lafı fazla uzattım demek istediğim daha doğal ve iyi gıdaya ulaşmak zor olsa da imkansız değil. Günün esas konusu ise makarna. Makarna sevmeyen çocuk yoktur herhalde. Hüma da çok seviyor. O nedenle ben de dışarıdan hazır makarna almıyorum. Bizim ailenin kadınları yani teyzem (aşçıbaşı), anneannem, Aysel teyze ve annem yapıyorlar. Uzun süredir yumurta tedariğinde sorun yaşıyorduk, sonra bir anda her yerden yumurta gelmeye başladı. Anladığım kadarıyla gerçek tavuklar dönem dönem yumurtlamıyorlar, öyle zamanlarda da yumurtasız kalıyoruz haliyle. Her yerden birden yumurta gelince bir anda bir sürü yumurtamız oldu, fırsat bu fırsat ailenin kadınlarını toplayıp ev makarnası yani erişte yapalım dedik annemle. (Burada yapalım kısmı benim için pek geçerli değil doğrusu ben sadece az miktarda makarna kestim hepsi o).
Bu sefer 3 çeşit yaptılar, hamur çorbası için, normal bildiğimiz erişte ve de uzun makarna (nam-ı diğer tagliatelle). Biraz zahmetli oluyor, 3-4 kişinin bütün gününü alıyor ama kesinlikle değer, adam akıllı erişte yemeye alışınca marketten alınan makarnalar çok yavan gelecek iddia ediyorum. Tarifini tam bilmiyorum neticede meslek sırrı ama bildiğim yaklaşık 4 kg un ve 15 yumurta kullandıkları ki tadı veren ve hazır makarna ile farkı yaratan en büyük etken yumurta. Dahası içinde bilmediğimiz hiçbir şey yok, İpek Hanım'ın Çifliği'nden aldığım çeşitli unlardan, köy yumurtası, Çankırı tuzu, ev yapımı yoğurt...

Annemin mutfak önlüğü istemesi üzerine, uzun süredir dolapta bekleyen aşçı şapkası da çıkıverdi. İyi ki de öyle oldu zira aksi halde bu anları fotoğraflamak aklıma gelmeyecekti muhtemelen. 
İşte ev yapımı makarna yapımından kareler. 
Önce hamur yoğurulup her biri bir yufka büyüklüğünde olacak şekilde top top yapılıp dinlenmeye bırakılıyor. 
Mis gibi hamurlar...

Sonra hamurlar tek tek açılıp kalınca birer yufka haline getiriliyor. Tabii bunlar böyle yazdığım gibi hemencik oluvermiyorlar. Arkasında sağlam bir kadro var dediğim gibi;


Aşçıbaşı Teyzem :) 
Teyzemin marifetli elleri 

Bizim makarnalar değil 4 kol tam 8 kol tarafından açıldı. Annemi saymıyorum o arka planda hizmet verdi.

Anneannem




Aysel Teyze
Hamurlar açıldı, şimdi biraz bekleyecekler


Hamile demedik Merve'yi de çalıştırdık

Açılan yufkalar önce sac üzerinde az biraz pişiriliyor, yalnız onları fotoğraflamayı unutmuşum maalesef. Aklıma geldiğinde çoktan tüm yufkalar pişirilmişti.  Sonra da yufkalar tek tek kesiliyor. 


Kesilen makarnalar kurulamaları için örtülerin üzerlerine seriliyor. Bizimkiler klasik erişte ve hamur çorbası için kesiyorlardı makarnaları, ben de bazıları uzun olsun diyince dediğim gibi tagliatelle çıktı ortaya. Kırılmasınlar ve saklaması kolay olsun diye neredeyse tek tek kıvırdım kesilenleri. Bakalım ilk defa denedik bunu.

Tagliatelle


Bunlar da klasik erişte

5 kg un ve 15 yumurtadan yapılan makarna sanıyorum bize 1 yıl kadar yeter, zaten uzun süre gitsin diye tuzunu biraz fazla koydular. Pişirirkten hiç tuz koymuyoruz oluyor bitiyor. Cam kavanozlarda ya da bez torbalarda saklıyoruz, hiç birşeycik olmuyor makarnalara. 
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------ 
Bu arada biz de boş durmadık, Hüma ile kek yaptık makarna işi bitince yensin diye. Bildiğiniz gibi Hüma ile ara ara yapıyoruz kek, kurabiye ya da ekmek (Bakınız Eski Yazılar; Kek Tarifi ve kuyabiyee). Fark ettim ki bizim bıdık öğrenmiş malzemeleri filan. Hüma ile kek yapıyoruz diye mutfak dolabını açtım, hadi bakalım al buradan bize neler lazım hemen un eleğini aldı zira onun görevlerinden biri unları elemek. 


Hüma'nın asli görevlerinden biri de kek kalıbını yağlamak ve unlamak.





Yapımda ve yayında emeği geçen herkese teşekkürler!


Bunları da Okuyabilirsiniz

0 yorum

Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.