Organik Temizlik

By Temmuz 31, 2013

Yine uzun zamandır yazmak istediğim ama bir türlü yazamadığım bir konuyla karşınızdayım :) Temizlik konusu!!!

Malum doğal beslenme, sağlıklı gıda konularında hassasiyet gösteriyoruz. Çocuğu olan birçok kişi de bu konularda çocuksuz hallerine göre daha dikkatli oluyor genelde. Ama günümüzde etrafımız doğal olmayan, zararlı, kimyasal maddelerle o kadar çevrilmiş vaziyette ki, bu iş doğal beslenme ile sınırlı kalamıyor isteseniz de... Doğal yaşam konseptine dönüşüyor bir kere başladı mı...

Aman da çok doğal yaşıyoruz biz diye bir iddiamız yok aslında ama gerçekten de elimizden geldiğince, aklımız yettiğince bazı şeylere dikkat etmeye çalışıyoruz. Bazen oluyor yeni şeyler öğrenip, yeni farkındalıklar geliştiriyoruz bazen de bir konuda çok hassasiyet gösterirken bir başka konuda farkındalık geliştiremediğimizden ya da o konu dikkatimizden kaçtığından, bizim için öncelikli dikkat edilecekler arasında olmadığından ya da bilgisizliğimizden göz ardı edilebiliyor. Ben bunları normal karşılıyorum, çelişki olarak düşünmüyorum. Elimizden geldiğince dikkat ediyoruz, korunabildiğimiz kadar korunuyoruz diyorum. Zararın neresinden dönersek hesabı... Herkeslere de bir yerden başlamayı tavsiye ediyorum.

Bu noktada Tolga'nın hakkını teslim etmem lazım, o benden daha eski bu tip konularda hassasiyet gösterme işinde. Ben onu takip ettim ve annelik iç güdüleriyle bu işi geliştirip hayatımızın başka alanlarına da yaymaya çalıştım diyebilirim. Ama Tolga değil öncü, destekleyici olmasaydı belki ben de pes eder bırakırdım. Bunu da organik olacak diye adama ve çocuğa eziyet ettiğimi düşünenler olduğu için yazma ihtiyacı hissettim. :)

Neyse uzun lafın kısası esas diyeceğim o ki, sadece yiyeceklere dikkat etmek, onların doğalını seçmekle olmuyor. Olabildiğince hassasiyet gösterdiğimiz bir konu da temizlik malzemeleri konusu. Yalnız gerek yeterince araştıramama gerek de organik temizlik ürünlerinin pahalı ve tedariği nispeten zor olması nedeniyle tam olarak hayatımızın her alanına soktuk diyemeyeceğim. 

En çok dikkat ettiğim ise bulaşık deterjanı konusu, ne de olsa doğrudan yutuyoruz onları :S 
Bilenler bilir Fairy marka bulaşık deterjanları (hem elde hem de makinada yıkamak için olanlar) piyasa çıktıkları gibi bir çok evin mutfağına girdiler. Biz de ilk etapta hatta epeyce bir zaman kullandık, hatta çok da memnunduk, aman da ne güzel temizliyor diye. Ne zaman ki Hüma'nın plastik çatal, kaşıklarını elde yıkamaktan sıkılıp makinaya koymaya başladım, üstlerine sinen deterjan kokusunu da fark etmeye başladım. Zaman içinde karbonatla kaynatmak, elde yıkamak, sık sık atıp yenilerini almak derken fark ettim ki sadece plastikler değil tüm bulaşıklar anormal şekilde deterjan kokuyor. Bir gün makarna pişirmek için tencerenin içine kaynar suyu boşaltmamla suyun buharı ile birlikte adeta bir deterjan bulutunun suratıma vurması bir oldu. O an anladım ki biz sürekli bu deterjan kalıntılarını yiyoruz. O günden sonra Fairy kullanmayı bıraktım. Bu süreçte Amway'in bulaşık deterjanını kullanmaya başladım. Amway de fena değil aslında en azından yaygın olarak kullanılan diğer deterjanlara kıyasla ama nedense beni pek tatmin etmedi, mantıklı bir açıklaması yok. İsteyen araştırabilir, hatta bildiği varsa paylaşırsa memnun olurum.  

Biz bu süreçte Frosch'un bulaşık makinası deterjanını keşfettik. Zaten elde yıkama için yıllardır kullanıyorduk, hatta bir ara ben artık kokusundan sıkılıp başka markalar almış ve elimdeki derin çatlakların ve artan egzamalarımın sebebinin bulaşık deterjanı olduğunu fark edince de (ki ne kadar az bulaşık yıkıyorum aslında) hemen Frosch'a geri dönmüştüm. Sonuç olarak, Frosch'un bulaşık makinası deterjanı gayet başarılı, zaten Frosch markası doğada büyük ölçüde çözülebilen, çevre dostu ve sürdürülebilir yaşamı destekleyen ürünler üretiyor. Bulaşık makinası deterjanını bilmiyorum ama elde yıkama deterjanı doğada %98 oranında çözülüyormuş. Alman markası olması itibariyle de bana güven verdi, üstelik bir sürü ödül de kazanmış. İncelemek isteyenler buyursun buradan.

Çamaşır deterjanı olarak Hüma'nın çamaşırları için zaten toz sabun kullanıyoruz doğduğundan beri, yumuşatıcı ise kullanmıyoruz. Her ne kadar sabunların içinde de zararlı maddeler olduğu söylense de şimdilik başka bir formül geliştirebilmiş değilim. 

Kendimiz için ise, çamaşır deterjanı ve yumuşatıcı olarak da Frosch ürünleri kullanıyoruz, temin edebildiğimiz ölçüde. Biz Frosch'un çamaşır ürünlerinden de memnun kaldık, herkese tavsiye ederim. Frosch'un beğenmediğim tek ürünü sıvı el sabunu, bence deterjan gibi kokuyor. 
Frosch ürünleri artık Migros'larda ve Metro Gross Market'de bulunuyor benim gördüğüm kadarıyla. İnternetten de bulunabilir.

Yer temizliği için ise Amway'in Lock denen ürününü kullanıyoruz, ondan memnunuz, en azından kokusuz ve güzel temizliyor. Bir sefer Lock alamadığım için herhangi bir yer temizleme sıvısından almıştım marketten, berbat kimyasal bir kokusu vardı. 

Daha doğal, organik ya da ekolojik olan temizlik malzemelerini kullanmaya başladığınızda aslında diğerlerinin ne kadar kötü olduğunu daha iyi fark ediyorsunuz. Bu arada son bir not, bulaşık makinasında yıkama bittikten sonra mutlaka durulama yaptırıyorum ben. Aksi halde içim rahat etmiyor. Biraz fazla su harcıyoruz bu şekilde ama yapacak bir şey yok. 

Bu arada, internetten organik temizlik ürünleriyle ilgili kısaca bir araştırma yaptım. Organik sertifikalarına bakmak gerekiyormuş alırken, aklınızda olsun. Genel olarak beğenilen markalardan birisi de Sodasan, her türlü temizlik malzemesi mevcut. İnternette satılıyor, buradan bakabilirsiniz. 

Ayrıca bu konularda çok yazılıp çizilmiş, yalnız olmadığımı bilmek güzel, hatta evde doğal malzemelerle deterjan yapmaya kadar gidenler var. Ben şimdilik o kadarı fazla diyorum, organik ya da ekolojik ürünlerle yetiniyorum. Macera arayanlar internetten araştırsın ev yapımı deterjan diye :) Bu konularla ilgili daha çok bilgi için de yine internette gezinmekte fayda var. İlk gözüme çarpanlar;

http://www.enduruyanim.com/2012/11/30/bu-aralar-organik-temizlik-gunlerimdeyim/
http://www.bugday.org/portal/haber_detay.php?hid=115
http://www.zehirsizev.com/
http://www.kekevi.com/bakmadanalmam/tag/ev-yapimi-temizlik-maddeleri/

Tabii bu işin bir de kişisel temizlik ayağı var ama o kısımla ilgili pek organik değiliz henüz. Araştırmalarım sonucunda yeni ürünler keşfettiğimde yazacağım. 

Bunları da Okuyabilirsiniz

7 yorum

  1. Sıvı sabun, elde yıkama bulaşık deterjanı ve genel amaçlı temizleyicide Turmepa ürünlerini kullanabilirsiniz. Üstelik bütün karı denizlerimizin ve kıyılarımızın temizlenmesinde kullanılıyor.
    http://www.turmepa.org.tr/icerik.aspx?id=852

    YanıtlaSil
  2. Bebeğimin kıyafetleri için doğal temizlik ürünleri markası arıyorum. Organik detarjan olarak ne kullanabilirim, kullanıcı yorumalrını alabiilr miyim lütfen.

    YanıtlaSil
  3. merhabalar, yazınız oldukça bilgilendirici. Ben de bu geçenlerde fazlaca organik temizlik ürünleri hakkında düşünüyordum ve Heicon markasını keşfettim. tamamen organic özellikle bebekleri olanlar ve onların sağlığını düşünenler için faydalı. Ben de kendi blogumda bununla ilgili bir yazı yazacağım. sizlere websitesini vereyim http://heicon.org/
    ben de bloguma beklerim
    sevgiler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. merhaba, Heicon markasının organik ya da ekolojik olduğu ile ilgili kendi iddiaları dışında herhangi bir sertifikaları vs yok. Bana pek organik gibi gelmedi açıkçası.. Web siteleri çok kötü ve hatta epey amatör. Nasıl keşfettiniz merak ettim doğrusu.. Nerede satıldığı bile belli değil..

      Sil
  4. Kesinlike organik değildir bu marka.
    Die Liste zeigt die Inhaltsstoffe in absteigender Reihenfolge.

    AQUA
    SODIUM LAURETH SULFATE
    COCAMIDOPROPYL BETAINE
    SODIUM BENZOATE
    LAURYL / MYRISTYL GLUCOSIDE
    SODIUM CHLORIDE
    LACTIC ACID
    PARFUM
    LIMONENE
    CITRAL
    COLORANT

    Zehirden başka bir sey değil.

    Ben U green clean tavsiye ederim. Yada herhangi gimdes sertifikali bir temizlik ürünü (feradis, spumy, naturalive vs) onlardan kesinlikle çok memnunum.

    YanıtlaSil
  5. Bu markanın organaikle alakası yok. Sadece doğaya diğer kimyasallara göre daha az zarar veriyor.

    YanıtlaSil

Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.