Hüma Kuşu

By Ocak 28, 2011 ,



Hüma kelimesinin kökeni farsça olup cennet kuşu olarak adlandırılır.
Ferit Develioğlu'nun Osmanlıca-Türkçe Ansiklopedik Lugat'nda ise Hüma devlet kuşu, saadet, kutluluk olarak tanımlanıyor. Ayrıca hümâ-yı ikbal (devlet kuşu) yüksek talih, iyi uğur ve hümâ pervaz da hüma gibi yüksekten uçan anlamındaymış.
Hüma kuşu ile ilgili çeşitli efsaneler ve inanışlar mevcut. Çok yüksekten uçtuğu ve asla yere konmadığı rivayet ediliyormuş hatta ayakları olmadığı, havada yumurtladığı ve yavrusunun havada yumurtadan çıkarak uçmaya başladığı da çeşitli kaynaklarda yer alıyormuş.
Hüma kuşu bazı zamanlarda yere 40 arşın kadar yaklaşarak gölgesinin isanların üzerine düşürürmüş. Hüma kuşunun gölgesi üzerine düşen kişinin talihi açılır, servet ve refaha erer, mutlu olurmuş. Bu nedenle hüma kuşuna talih kuşu da deniyormuş.
Ayrıca yine aynı yöntemle ölen padişahın yerine yeni padişahın belirlendiği de rivayetler arasında. Bu sebeple hüma kuşu devlet kuşu olarak da anılıyor. Padişah ya da devlet ile ilgili şeylerin "hümayun" olarak ifade edilmesinin kökeninde de bu efsane yer alıyor diye söyleniyor.
Bu arada bu resme da internette rastladım. Hüma kelime olarak bana yeşil rengi çağrıştırıyor. Ama bu resimde hüma kuşunun mavi olarak çizilmesi hoşuma gitti. Aslında düşününce yüksekten uçan bir kuşun mavi olması da makul geliyor sanki..

Kaynakça: Çeşitli ama temel olarak;
http://tr.wikipedia.org/wiki/H%C3%BCma_ku%C5%9Fu

Bunları da Okuyabilirsiniz

4 yorum

  1. Kendi kendine yorum; bebeğin ismini ne koyacaksınız sorusuna muhtemelen Hüma diyen ben ve Hüma ne demek sorusuna cevap vermekten sıkılan yine ben...
    Çok rastlanan bir isim olmasını istemedik ama insanların devamlı olarak Hüma da neymiş ne demekmiş gib yorumlarından gerçekten sıkıldığım için Hüma kuşu ile ilgil böyle bir derleme yapmaya karar verdim. Ve yaptım.

    YanıtlaSil
  2. büyütürken büyümenin tadı ve huzuru hayatının her yanına bulaşsın arkadaşım:)
    çağla

    YanıtlaSil
  3. Teşekkür ederim kuzucum.. Hep bereber inşallah :)
    Bu arada hüma kelimesinin anlamları itibari ile kızımın da bize her anlamda iyi şans getireceğine inanıyorum.

    YanıtlaSil
  4. Benim kızımın adıda HÜMA biz de hem kuş adı olsun (özgürlüğü temsil etmesi açısından) hem de mutluluk zenginlik huzur getirdiği düşünülen bir isim olduğu için HÜMA yı tercih ettik. Ama evet ben de çok soru alıyorum. Bir de kökeni farsça olunca biraz tepki de aldık tabi aynı zamanda İRAN tarafından çok iyi bilinen HÜMA kuşu İRANAİR havayollarının da resmi amblemidir. Çocuklarımız sağlıkla isimleriyle yaşasınlar sevgiler...

    YanıtlaSil

Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.